- Značky áut
- Acura
- Alfa Romeo
- Alpine
- Aston Martin
- Audi
- Bentley
- BMW
- BYD
- Cadillac
- Cenntro
- Citroën
- Cupra
- Dacia
- Dodge
- Dongfeng
- Donkenvoort
- DS
- Ferrari
- Fiat
- Fisker
- Ford
- GAZ
- Genesis
- Honda
- Hummer
- Hyundai
- Chevrolet
- Ineos
- Infiniti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- KGM
- KIA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- Lexus
- Lotus
- Lucid
- Man
- Maserati
- Mazda
- McLaren
- Mercedes
- MG
- MHero
- Mini
- Mitsubishi
- Moto
- Nezaradené
- NIO
- Nissan
- Opel
- Pagani
- Peugeot
- Polestar
- Porsche
- Qoros
- Renault
- Rivian
- Rolls-Royce
- Rover
- Saab
- Seat
- Smart
- Ssangyong
- Subaru
- Suzuki
- Škoda
- Tesla
- Toyota
- Volkswagen
- Volvo
- Videá
Citroën ë-C3
Zhrnutie video recenzie auta Citroën ë-C3
Nový Citroën C3 prichádza ako tzv. „game-changer“, teda elektromobil cenovo dostupnejší pre širšiu verejnosť. Cena základného modelu začína už od 22 900 €, testovaný kus s prostrednou výbavou a príplatkovou trojfázovou 1,5 kW nabíjačkou stojí 25 400 €.
Dizajn a svetlá
Exteriér sa oproti spaľovacej verzii výrazne nezmenil. Zaujímavosťou je, že hoci základná výbava má mať halogénové svetlá, v čase testu všetky autá z fabriky vychádzali s plne diódovými svetlami. Tieto svietia veľmi dobre, no pri nehode sú nerozoberateľné, čo znamená výmenu celého svetlometu. Náhradný diel stojí 640 €, čo je ešte priaznivá cena. Stellantis plánuje uviesť aj repasované svetlomety ako lacnejšiu alternatívu.
Podvozok a svetlá výška
Podvozok elektromobilu sa líši od spaľovacej verzie. Kvôli batérii na podlahe sa svetlá výška zmenšila na 16,5 cm. Batéria má hrúbku približne 16 cm, čo okrem svetlej výšky ovplyvňuje aj vnútorný priestor. Plastové obloženie prahov zostalo rovnaké ako pri spaľovacej verzii a má tendenciu zachytávať nečistoty.
Kolesá a pneumatiky
Auto je osadené na 17-palcových plechových diskoch s puklicami. Pneumatiky značky Linglong svedčia o snaze minimalizovať náklady, no ich výkon na mokre a hlučnosť sú podpriemerné. Pozor na puklice – nie sú priskrutkované, len nasadené.
Spotreba a dojazd
Palubný počítač neukazuje spotrebu ani dojazd, tieto údaje nie sú dostupné ani v mobilnej aplikácii. Reálnu spotrebu redaktor vypočítal manuálne. Výrobca uvádza kombinovanú spotrebu 17,4 kWh/100 km a kapacitu batérie 44 kWh. Reálne sa do auta z jednej plnej nabíjačky dostalo približne 46 kWh. Maximálny dojazd 320 km sa matematicky nezdá byť reálny. Skutočná využiteľná kapacita batérie je pravdepodobne 46 kWh.
Kúrenie a komfort
Auto nemá tepelné čerpadlo ani ako príplatok, kúrenie je odporové – špirála priamo zohrieva vzduch. Funguje rýchlo, ale zadní pasažieri nemajú samostatné výduchy. Kúrenie môže ovplyvniť reálny dojazd, ale bez údajov o spotrebe to nie je možné presne vyhodnotiť.
Typ batérie a výroba
Batéria typu LFP je odolnejšia voči prehrievaniu, lacnejšia na výrobu a mala by mať dlhšiu životnosť. Montuje sa v Trnave. Bunkový modul sa lepí teplovodivou pastou, čo však znemožňuje servis – po poškodení je nutná výmena celého batériového bloku. Stellantis plánuje zmenu montáže, aby boli batérie v budúcnosti opraviteľné. Oficiálna životnosť batérie je minimálne 15 rokov alebo 1 000 cyklov.
Nabíjanie
Základom je 7,4 kW AC nabíjačka, za 550 € je dostupná trojfázová 11 kW nabíjačka. Pri nej dosiahnete z domácej zásuvky dojazd približne 12 km za hodinu. Nabíjanie DC prúdom dosahuje maximálny výkon 100 kW, v teste sa podarilo dosiahnuť 90 kW. Nabíjací výkon sa výrazne líši v závislosti od teploty batérie, pričom chýba možnosť jej predohrevu. V chladnom stave sa výkon výrazne znižuje a klesá rýchlejšie.
Výrobný proces batérie
V Trnave sa batérie kompletujú z dodávaných modulov EZVolt. Na hliníkový základ sa nanesie teplovodivá pasta, moduly sa osadia a kryt sa pripevní pomocou samorezných skrutiek. Každá batéria prejde testovaním – vybíjaním 250 A a tesnosťou obalu. Na prevoz k predajcovi sú batérie nabité na približne 65 %.
Záver
Citroën C3 vo svojej elektrickej verzii predstavuje ambiciózny krok k dostupnej elektromobilite. Má niekoľko kompromisov, najmä v oblasti infotainmentu a komfortu, no celkovo ide o zaujímavú voľbu pre mestských a prímestských vodičov, ktorí hľadajú nízke prevádzkové náklady a jednoduché nabíjanie.
Plusy a mínusy
- Plusy
- Veľmi dostupná cena
- Plne LED svetlomety v štandarde
- Jednoduché a rýchle kúrenie
- Možnosť trojfázovej nabíjačky
- Montáž batérií na Slovensku
- Mínusy
- Chýbajúce údaje o spotrebe a dojazde
- Neopraviteľná batéria (zatiaľ)
- Slabšie pneumatiky a hlučnosť
- Žiadne zadné výduchy klimatizácie
Modely značky Citroën
AMI Berlingo C-Elysée C1 C3 C3 Aircross C3 Picasso C4 C4 Cactus C4 Grand Picasso C4 Picasso C5 C5 Aircross C5X DS3 DS5 eC4X Jumper Jumpy SpaceTourer