Testovali sme Dacia Duster s pohonom 4x4, ktorá sa radí k novinkám na slovenskom trhu. Tento model je spojením Dacia Duster a technologických noviniek ako 1.2-litrový mild hybrid motor s manuálnou prevodovkou. Cena testovaného modelu sa pohybuje okolo 25-26 tisíc eur, čo je viditeľný nárast oproti predchádzajúcej verzii za približne 18 tisíc eur.
Motor 1.2 TCe je mild hybrid s výkonom 130 koní a váži vozidlo pod 1500 kg, čo sa odráža na dynamickej jazde. Hybridný systém prináša rekuperačný efekt, ktorý je citeľný avšak nie prekážajúci. Dynamiku jazdy dopĺňa aj dobre vyladená manuálna prevodovka, ktorá síce nie je absolútnym vzorom komfortu pri radení, jej efektívnosť a pružná odozva na plyn sú príjemným prekvapením. Štvorkolka nie je permanentná, ale pri ekologickom režime sa mení na pohon predných kolies, zvyšujúc úspornosť.
Dosiahnutá priemerná spotreba na mestských cestách bola okolo 8 l/100 km, s možnosťou zníženia na 6,3-6,4 l/100 km pri šetrnej jazde. Ecological režim zabezpečuje efektívnejšie hospodárenie s palivom cestou odpojenia štvorkolky a regulácie výkonu.
V interiéri nájdeme bezdrôtové pripojenie CarPlay a Android Auto, čo zvyšuje užívateľský komfort. Pravda, nie všetky prvky prémiovej výbavy sú v základnej verzii dostupné, napríklad vyhrievané sedadlá sú za príplatok.
Na skúšku sme použili rôzne off-road režimy vrátane snehu, blata a uzamknutej štvorkolky. V teréne sa Dacia Duster ukázala ako spoľahlivý spoločník, ktorý vďaka elektronike a terénnym režimom dokáže zvládnuť aj náročné prekážky. Testovali sme aj torznú tuhosť karosérie a kolesá na pneumatikách Continental AllSeason neprekvapivo dobre držali na povrchoch rôzneho typu, keďže vozidlo prešlo cez blato aj iné terénne nástrahy bez väčších problémov.
Miernym nedostatkom je odozva pedálu plynu a hluk pri vyšších rýchlostiach. Akustické odhlučnenie je slabšie, čo je výraznejšie pri rýchlostiach nad 90 km/h. Celkové jazdné vlastnosti sú však stále prínosné, hlavne pre takto cenovo dostupné SUV.