Fiat oživuje ďalšiu ikonu zo svojej bohatej histórie – legendárnu Pandu. Nová generácia s názvom Grande Panda je výrazne inšpirovaná prvou generáciou z roku 1980, ktorú navrhol Giorgetto Giugiaro. V tomto teste sa pozrieme na elektrickú verziu vo výbave La Prima, ktorej cena sa pohybuje okolo 27 000 €.
Nová Grande Panda je kompaktný mestský crossover s dizajnom, ktorý výrazne čerpá z retro štýlu prvej generácie. Pôsobí robustne, má vysokú svetlú výšku a množstvo hranatých detailov. Zaujímavosťou je integrovaný nabíjací kábel ukrytý priamo v prednej časti auta.
Auto je postavené na lacnej Smart Car Platform koncernu Stellantis a zdieľa techniku napríklad s Citroën C3 alebo Opel Frontera. Vyrába sa v Srbsku, v závode Fiat Serbia Kragujevac.
Interiér je plný zaujímavých dizajnových riešení a farebných kombinácií. Použité sú recyklované materiály a niekoľko prvkov odkazuje na pôvodnú PANDU z 80. rokov, napríklad kastlík vyrobený z bambusového vlákna. Cestujúci na zadných sedadlách majú dostatok priestoru, komfort je prekvapivo vysoký aj pre dospelých.
Kufor má kapacitu 360 litrov, čo je na túto kategóriu veľmi dobrý údaj, a hybridná verzia dokonca ponúka 402 litrov. Zadné operadlá sa dajú sklápať v pomere 60:40.
Testovaná výbava La Prima obsahuje parkovacie senzory vpredu aj vzadu, cúvaciu kameru, dotykový displej, vyhrievaný volant a čelné sklo, kľúčové odomykanie však chýba. Predné svetlomety sú v základnej verzii halogénové, no testované auto malo kvalitné LED svetlá.
Elektrický motor s výkonom 83 kW (113 k) a krútiacim momentom 122 Nm poskytuje skromnú dynamiku. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 11 s, maximálna rýchlosť je 132 km/h. Reakcia na plynový pedál je pomalšia, čo je u mestského elektromobilu trochu sklamaním.
Auto má veľmi jednoduchý podvozok, vpredu McPherson a vzadu jednoduchú nápravu. Komfort jazdy je však prekvapivo dobrý, až na tupé dorazy predných tlmičov. Na 16" kolesách so špeciálnymi pneumatikami Goodyear EfficientGrip je jazda tichá a stabilná.
Vozidlo používa LFP batériu s hrubou kapacitou 44 kWh (využiteľná 41,3 kWh). Nabíjanie striedavým prúdom je dostupné s výkonom 7 kW, s príplatkom 300 € je možné získať aj 11 kW verziu. Na DC rýchlonabíjačke dokáže prijať až 100 kW – nabitie z 20 na 80 % trvá cca 27 minút.
V reálnej prevádzke sa dojazd pohybuje od 160 km (diaľnica) do 260 km (mesto), priemerne však cca 200 km. Palubný počítač zatiaľ neudáva presné hodnoty spotreby.
Fiat Grande Panda v elektrickej verzii je dizajnovo nápaditý mestský crossover s množstvom kreatívnych riešení. Zaujme svojou cenou, výbavou a praktickými prvkami ako zabudovaný pružný kábel. Dynamika však zaostáva a reakcia na plyn je pomalšia.
Auto je ideálne pre mestskú prevádzku, nenáročného používateľa a ekologicky zmýšľajúceho zákazníka, ktorý ocení recyklované materiály a jednoduchú techniku.